Stalowa Wola – reportaż ze spaceru
Stalowa Wola została zaplanowana i zbudowana w ciągu kilkunastu miesięcy. Poszczególne zespoły mieszkaniowe, skoncentrowane wokół publicznych placów bez wyraźnie zaznaczonego tradycyjnego rynku, oddzielały pasy naturalnej zieleni. Przyblokowe ogródki i wspólne zieleńce spełniały rolę terenów rekreacyjnych i sprzyjały integracji. W ten sposób powstało modernistyczne „miasto-ogród” – funkcjonalne i przyjazne mieszkańcom. Budynki wchodzące w skład osiedla wpisują się w architekturę dojrzałego modernizmu lat trzydziestych, w niektórych znajdują się elementy w stylu art déco.
W trakcie spaceru z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej naszym przewodnikiem była Pani Joanna Rybak, edukatorka i regionalistka z Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego oddziału Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli.
Stalowa Wola – galeria zdjęć ze spaceru
Stalowa Wola – reportaż z warsztatu projektowania questów
Ponowne, po czerwcowym spacerze, wokół tematów modernizmu w Stalowej Woli, to trzydniowe warsztaty projektowania mobilnych questów.
Warsztaty z udziałem młodzieży z I Liceum Ogólnokształcącego Komisji Edukacji Narodowej obyły się w Muzeum Centralnego Przemysłowego w dniach 4,5,6 września 2024 roku. Warsztaty prowadziła edukatorka Sabina Konior.
W części technicznej uczniowie poznali fińskie narzędzie do projektowania gier ActionTrack. W części merytorycznej młodzi projektanci opracowywali wątki fabularne oraz mechanikę gry, opierając się na zdjęciach, materiałach o powstawaniu Stalowej Woli. I wizja architekta Bronisława Rudzińskiego, i jej realizacja w 26 miesięcy zachwycają do dziś. W tej części spróbowaliśmy odpowiedzieć na tytułowe pytanie „Dlaczego Stalowa Wola jest jak Dubaj?”. Uczniowie poznali też szczegóły projektów domów robotniczych, urzędników i wilii a także obiektów publicznych, nauczyli się odróżniać przedwojenną siatkę w przydomowych płotach od tychpóźniejszych. Mieli również okazję przetestować grę w terenie. Wspólnie opracowali zadania i zaproponowali własny tytuł questu: „Dziennik inżyniera”.
Stalowa Wola – premiera questu
Fabuła questu rozgrywa się w stalowej Woli w 1939 roku. Gracz jest synem inżyniera. Zaniepokojony dłuższą nieobecnością ojca, postanawia pójść do jego biura. Po drodze zauważa, że miasto jest dziwnie ciche. Budynki, które zawsze były pełne życia, emanują tajemniczością, jakby zatrzymał się w nich czas. Gdy dociera do biura, odkrywa, że nikogo tam nie ma. Znajduje za to dziennik swojego ojca. Ostatni zapis „Dziennika inżyniera” brzmi:
„Atmosfera jest dziwnie ciężka. Coś złowrogiego wisi w powietrzu. W budynkach dzieje się coś dziwnego – migające światła, przerażający chłód i niepokojące dźwięki. Odkryłem, że kluczem do przywrócenia spokoju jest scalenie stalowego ogniwa, które jest częścią modernistycznego projektu architektonicznego naszego miasta. To ogniwo, symbol innowacji i postępu, zostało rozdzielone na kilka fragmentów, które są teraz rozproszone i strzeżone przez złowrogie istoty.”
Gracz uzbrojony w dziennik ojca oraz kompas wyrusza do miasta. Jego celem jest odnalezienie i scalenie fragmentów stalowego ogniwa, aby przywrócić spokój w Stalowej Woli, pozwalając odejść duchom.
Premiera mobilego questu obyła się 30 września 2024. Start zaplanowano przed Urzędem Miasta (niegdyś ten bydunek należał do Dyrekcji Huty), a zakończenie w Hotelu Hutnik – jednym z przykładów dojrzałego funkcjonalizmu w architekturze Stalowej Woli, będacego do dziś świadectwem jej powstawania i dynamicznego rozwoju. W rozgrywce premierowej wzięli udział uczniowie z Liceum Komisji Edukacji Narodowej. Ze zdjęć wynika, że świetnie się przy tym bawili.