Kalisz – reportaż ze spaceru

Modernizm, nowy styl, który zrywał z historycznymi tradycjami, musiał nad Prosną rywalizować z ustalonymi wzorcami. Prawdziwy rozkwit tego stylu, który ograniczał estetykę i piękno do prostoty, funkcjonalności i dbałości o każdy detal subtelnego wystroju, nastąpił dopiero w latach 30. XX wieku. To wtedy powstały obiekty, które do dziś zachwycają swoją formą. 

Licealiści, uczennice i uczniowie z klasy 2 Liceum Plastycznego przyglądali się im w trakcie spaceru z regionalistą, Panem Mateuszem Halakiem. Trasa spaceru prowadziła ulicami miasta do następujących miejsc: Śródmiejska 35, Bankowa 3, Św. Stanisława 9, Piekarska 2b, Zamkowa 18-20, Zamkowa 17. Szczególną uwagę poświęciliśmy fasadom, ponieważ idealnie odzwierciedlają one zmiany, jakie zachodziły w przestrzeni Kalisza 100 lat temu.  

Kalisz – galeria zdjęć ze spaceru

Kalisz – reportaż z warsztatu projektowania questów

Ponowne spotkanie z kaliską młodzieżą z Liceum Plastycznego wokół tematu MODERNIZM TALKING, to trzydniowe warsztaty projektowania mobilnych questów, które odbyły się w gościnnych progach partnera projektu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu. Warsztaty poprowadziła trenerka Sabina Konior.

Plan warsztatów obejmował część merytoryczną, omówienie obiektów poznanych podczas spaceru, projektowanie zadań i testowanie ich na własnych telefonach i w terenie dzięki technologii ActionTrack. Jak twiedzą uczestnicy warsztatów, nie brakowało też kreatywnej nauki: 

  • „Fajne doświadczenie, bo ja osobiście nie miałem doświadczenia z projektowaniem gier i nauczyłem się trochę”.
  • „Podczas grania poznaje się poboczne uliczki. Wpływa to na zapamiętywanie miasta. Czułam się dobrze wymyślając te zadania”.
  • „Kamienice, kojarzą się ze współczesną blokową architekturą. Te zbudowane kiedyś są schowane. Dzięki grze staną się bardziej widoczne i ludzie dowiedzą się, że taka a nie inna historia miała tu miejsce”. 

Kalisz – premiera questu

25 września 2024 roku udbyła się premiera questu „MODERNIZM TALKING”. Uroczystość rozpoczęła się na Rynku oficjalnym powitaniem przez organizatorów projektu oraz Pana Mateusza Halaka, przedstawiciela partnera projektu w Kaliszu.

Po wystąpieniach nadszedł moment na to, na co wszyscy czekali – publiczna rozgrywka premierowa. Gracze, podzieleni na małe zespoły, ruszyli na ulice Kalisza, aby w rzeczywistości rozszerzonej odkrywać modernistyczne budynki i rozwiązywać zagadki związane z architekturą tego okresu. Gra prowadziła ich przez różne miejsca w mieście, od mniej znanych perełek modernizmu, po najbardziej znane budynki, takie jak słynny budynek dawnego „Domu Rzemiosła”. Zadania nie tylko wymagały znajomości historii architektury, ale także sprytu i współpracy, co sprawiło, że rozgrywka była pełna emocji. Podczas wydarzenia nie zabrakło także interakcji z mieszkańcami Kalisza. Wielu z nich z zainteresowaniem obserwowało grupy młodzieży przemierzające miasto z telefonami, poszukujące ukrytych modernistycznych „skarbów”. Uczestnicy wydarzenia komentowali na gorąco wdrażenia: 

Kuba, 16 lat„To było jak wyprawa w przeszłość, ale z telefonem w ręku”

Ania, 18 lat„Zawsze omijałam te budynki, nie zwracając na nie uwagi. Dzięki tej grze odkryłam, jaką mają historię i ile znaczą dla miasta.”

Michał, 15 lat„Fajnie, że mogliśmy coś stworzyć sami dla naszych rówieśników. Byłem częścią ekipy projektowej i widzieć, jak to działa na żywo – niesamowite uczucie!”

Ola, 17 lat„Grając w ‚Modernizm Talking’, czułam, jakby architektura ożyła. To najlepsza lekcja historii, jaką miałam!”

Szymon, 16 lat„To nie była zwykła gra, tylko prawdziwa przygoda po mieście. Nigdy wcześniej nie patrzyłem na budynki w taki sposób.”

Uroczyste zakończenie premiery wraz z rozdaniem nagród odbyło się w auli miejscowej szkoły muzycznej. Równolegle w premierą obyła się lekcja pokazowa dla nauczycieli, a następnie warsztaty, podczas których omówione zostały scenariusze zajęć z wykorzystaniem gry. Dzięki temu pedagodzy mogli zobaczyć, jak wykorzystać grę „MODERNIZM TALKING” w pracy edukacyjnej i jakie korzyści płyną z łączenia technologii z edukacją kulturalną.