Gdynia – reportaż ze spaceru #1

Zyskując status portu morskiego, Gdynia się pewnego rodzaju laboratorium nowoczesnych trendów architektonicznych. Budynki modernistyczne, powstałe w międzywojniu,  charakteryzują się funkcjonalnością, prostymi formami i nowoczesnymi materiałami, takimi jak beton, stal i szkło. Wyróżniają się także innowacyjnymi rozwiązaniami, jak duże okna, płaskie dachy oraz elewacje bez zbędnych ozdób. 

W czasie spaceru z Panią Weroniką Szerle, edukatorką z Muzeum Miasta Gdyni i młodzieżą z 3 Liceum Ogólnokształcego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni,  odwiedziliśmy kilka najbardziej znanych przykładów gdyńskiego modernizmu: budynki przy ulicy Świętojańskiej, gmach PLO (Polskie Linie Oceaniczne) czy Dom Żeglarza Polskiego. 

Gdynia – galeria zdjęć ze spaceru #1

Gdynia – reportaż ze spaceru #2

Zyskując status portu morskiego, Gdynia się pewnego rodzaju laboratorium nowoczesnych trendów architektonicznych. Budynki modernistyczne, powstałe w międzywojniu,  charakteryzują się funkcjonalnością, prostymi formami i nowoczesnymi materiałami, takimi jak beton, stal i szkło. Wyróżniają się także innowacyjnymi rozwiązaniami, jak duże okna, płaskie dachy oraz elewacje bez zbędnych ozdób. 

W czasie spaceru z Panią Weroniką Szerle, edukatorką z Muzeum Miasta Gdyni i młodzieżą z 3 Liceum Ogólnokształcego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni,  odwiedziliśmy kilka najbardziej znanych przykładów gdyńskiego modernizmu: budynki przy ulicy Świętojańskiej, gmach PLO (Polskie Linie Oceaniczne) czy Dom Żeglarza Polskiego. 

Gdynia – galeria zdjęć ze spaceru #2

Gdynia – reportaż z warsztatu projektowania questów

Osiemnastoosobowa grupa uczniów z klas I i II, 3 Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej wraz z Panią Anną Rzepą wzięła udział w warsztatach projektowania mobilnych questów terenowych, zorganizowanych przez Fundację Good Culture przy współpracy z Muzeum Miasta Gdyni.

Zajęcia rozpoczęły się częścią techniczną, podczas której uczniowie poznali fiński kreator gier Action Track. Krótkie wprowadzenie obejmowało m.in.: moduł budowania tzw. szablonu trasy, sposoby opracowywania zadań, punktacji, typy odpowiedzi, konstrukcję odpowiedzi zwrotnych oraz tworzenie warstwy graficznej questu. Uczniowie pracowali w siedmiu zespołach. Już po pierwsze godzinie godzinie pracy udało się im opracować i uruchomić miniquesty zlokalizowane w Parku Rady Europy, które od razu przetestowali w terenie. W części merytorycznej uczniowie poznali 5 zasad Le Corbusiera, zgodnie z którymi budynek powinien zapewniać słońce, przestrzeń i zieleń, a jednocześnie być funkcjonalny, estetyczny i ekonomiczny. Otrzymali również materiały dotyczące wybranych obiektów w centrum Gdyni. Następnie przeszli do opracowywania koncepcji fabularnych oraz zaproponowali zadania, które zostaną wykorzystane podczas tworzenia questu „MODERNIZM TALKING”.

Gdynia – premiera questu

Akcja questu toczy się w Gdyni w roku 1938. Głównym bohaterem jest młody student architektury ze Lwowa, który przybywa do Gdyni na praktyki. Zafascynowany nowoczesnością powstających w mieście modernistycznych budowli, nieoczekiwanie zostaje wplątany w intrygi i tajemnice związane z planami budowy imponującej Bazyliki Morskiej na Kamiennej Górze. Choć oficjalny konkurs wygrał warszawski architekt Bohdan Pniewski, wielu lokalnych architektów również pragnęło pozostawić swoje ślady w tej świątyni. W tajemnicy powstał więc plan stworzenia rozległych podziemi, gdzie miały znaleźć się sekretnie strzeżone „skarby morza.” A co one oznaczają?. Tego dowiedzieli się gracze podczas premiery oraz prezentacji scenariusza lekcji muzealnej w wykorzystaniem questu – 23 października 2024 roku.